Kehidupan ini adalah seperti sebuah perjalanan dimana adakalanya kita terpaksa menempuh pelbagai dugaan dan rintangan di sepanjang perjalanan .....

Monday, March 14, 2011

Perasaan!! bukan perasan..

Setiap mnusia memiliki perasaan yg mudah berubah. sukar utk kita tafsirkan perasaan mnusia nie. perasaan mnusia nie sgt rumit sbenarnya. adakalanya kita sedih, syg, terharu, bosan, bahagia, marah, atau kdg kala perasaan nie bercampur aduk. ssh utk kita baca perasaan mnusia nie. kdg2 kita nmpak luarannya hepi, tapi dlm diri sseorang tu...dia je yg tau. 
sebenarnya yg lbih memahami dri kita... adalah diri kita sndiri. kita sndiri yg tau pe yg kita rasa....n kita je yg boleh kawal perasaan kita tu.

1) PERASAAN SEDIH
- Wlaupun seseorang tu gembira, pasti ada perkara yg akan mmbuatkan dia bersedih. trdapat juga mnusia yg mempunyai hati sekeras batu dan tidak memiliki perasaan sedih. bagi mnusia normal, perasaan sedih mudah mnyebabkan emosi mnjadi sayu. skiranya ia tdak mmpu dkawal... maka ggurlah titisan airmata yg membasahi pipi. prsaan ini berlaku apabila ssuatu pristiwa atau keadaan yg mnyedihkan. ada bberapa perkara yg boleh mnyebabkan kesedihan ini wujud dlm naluri kita. antaranya ialah kehilangan, dikecewakan, melihat ksengsaraan org lain, tiba-tiba, mengenang nasib diri, dan menonton drama atau filem.

2) PERASAAN SAYANG
- Sayang itu sebuah perasaan mnusia yg semulajadi. perasaan syg selalunya dpt dilihat melalui sikap dan kata2. tidak ada perlakuan dan kata2 yg tepat utk mengungkapkan seluruh perasaan syg terhadap sseorang.
Bukti perasaan sayang : 
* syg adalah pd saat dia menangis dan kamu juga akan menangis bersamanya.
* syg adalah saat kamu melihatnya dari hatimu... dan bukan dari matamu.
* di saat org yg kamu syg menyakitimu, kamu akan menangis.
* di saat kamu syg padanya, kamu akan membiarkannya memilih.
* syg juga adalah kamu akan menemaninya di saat dia memerlukan.
so, syg adalah hal yg memberi dan menerima.
" bila kamu menyayangi seseorang, kamu akan rasa ingin membuatnya bahagia dan bukan hanya utk dirimu sendiri"

3) PERASAAN MARAH
- Marah adalah sjenis emosi semulajadi yg biasanya brsifat negatif. perasaan marah akan trcetus apabila brlaku gangguan yg brpunca drpd sseorang, ssuatu pristiwa atau kbimbngan dlm hidup. kemarahan boleh brpunca dari dlm diri sndiri apabila mmikirkan atau tringat ssuatu pristiwa yg mnyebabkan rsa marah. antara punca kemarahan ialah dicederakan, ditipu, dipanggil dgn gelaran yg mngaibkan, trbiar tnpa diendahkan, hilang upaya mngawal, keadaan trtekan dan tuntutan di luar kemampuan.
- Marah akan mndorong sseorang brtindak secara ganas dan mngikut khendak hati se'mata2...dan ini akan mngakibatkan kcederaan brlaku kpd org rmai.. trmsuk diri sndiri. prsaan mrah yg dipendam juga akan mngundang msalah, trutama skali brkaitan dgn jalinan prhubungan.
- Terdapat 3 cara yg boleh dilakukan utk mngurangkan rasa marah iaitu meluahkannya, menahannya, dan menenangkan diri. 
* meluahkan prsaan marah dgn secara wjar (tegas, yakin dan trkawal) adalah cara yg paling trbaik dan brkesan.
* sseorang individu trsebut boleh menahan prasaan marah trsebut dgn tidak mmikirkan prkara brkaitan dan memalingkan pmerhatiannya trhadap hal lain.
* sseorang juga boleh menenangkan diri dgn mengawal perilaku luaran dan tindak bls dlman mereka.
so, cubalah kawal perasaan marah... wlaupun ianya amat sukar sebenarnya.

4) PERASAAN BAHAGIA
- Setiap insan mencari dan inginkan kebahagiaan. bahagia itu datang dlm pelbagai bentuk..dlm pelbagai cara. tidak dinafikan lgi...semua org mmpunyai hak utk merasa bahagia. terserah kpd kita bagaimana untuk menterjemahkannya.
- Bahagia adalah subjektif mksudnya bagi setiap insan... saat bahagia paling indah apabila kita mmpu mmbahagiakan orang lain. utk mrasai nikmat bahagia... laluilah jalan pengorbanan.
- So, bahagialah dgn apa yg kita ada dan mampu kita lakukan....kerana bahagia itu milik kita semua.
"jangan bersedih jika kita tidak bahagia sekarang.. kita perlu yakin bahawa suatu hari nanti.. kebahagiaan pasti milik kita"

CARA MELUAHKAN PERASAAN
Kenalpasti cara yg terbaik utk kita luahkan perasaan merupakan suatu kelebihan. Kita akan berasa seronok meluahkan perasaan dgn cara yg trtentu...seperti melukis, bersukan, menyanyi, memukul dram, atau melakukan sesuatu seperti menendang bola atau menjerit pd pokok.
Belajarlah untuk memahami perasaan sendiri dan orang lain. Pada dasarnya, kita semua memiliki perasaan.. dan perasaan itu perlu difahami dan diterima. 


p/s : ape la perasaan mr. boo skrg? :(

*** Thanx sudi baca.. Kalau rajin, tinggalkan la komen sekali ***

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...